Wednesday, June 30, 2010

PRESENT WORK


tentoonstellingsruimte: NP3 & Noorderbinnensingel
titel: "PRESENT WORK"
artist: eindexamenpresentatie FMI Masters 2010
projectperiode: 3 juli t/m 8 juli 2010

PRESENT WORK: eindexamenpresentatie FMI Masters 2010

Groningen, 22 juni 2010 - Onder de titel PRESENT WORK presenteren afgestudeerden MFA Painting en MFA Interactive Media and Environments van FMI Masters (Frank Mohr Instituut), onderdeel van Academie Minerva Hanzehogeschool Groningen, hun werk. De expositie wordt op zaterdag 3 juli om 16.00 uur centraal geopend door dean Dorothea van der Meulen op de hoofdlocatie van Academie Minerva aan het Gedempte Zuiderdiep 158 in Groningen.

Locaties

De expositie van FMI Masters vindt dit jaar plaats op twee locaties, die vanaf de centrale opening bij Academie Minerva worden opengesteld voor publiek:

MFA Schilderkunst - Boteringesingel 14 (entree Noorderbinnensingel), Groningen
Afgestudeerden: Bi Rongrong, Thijs Jansen, Sanne Klijs, Willemien Mostert en Yuan Gao

MFA Interactive Media and Environments (IME)
- NP3, Hofstraat 21, Groningen
Afgestudeerden: Avik Kumar Maitra, Eleanor Grootoonk, Enoch Cheung Hong Sang, Hideki Kanno, Kasper van Hoek, Michael Dotolo, Sahal Merchant, Sonja-Vanessa Schmitz

Present Work openingstour
Naast de formele opening aan het Gedempte Zuiderdiep worden de exposities van FMI Masters ook ieder apart ingeluid:
17.30 uur: MFA Schilderkunst, Boteringesingel > inleiding door Ton Mars
19.00 uur: MFA IME, NP3 Hofstraat 21 > afterparty met performances van studenten en afgestudeerden IME

Openingstijden expositie

Zaterdag 3 juli (opening): 16.00 - 19.00
Zondag 4 juli: 12.00 - 17.00
Maandag 5 juli t/m donderdag 8 juli: 10.00 - 18.00

Alternative Modernity

In het pand van MFA Schilderkunst aan de Boteringesingel is naast de eindexamenexpositie ook een presentatie te zien van het werk van de eerstejaars studenten Jisan Ahn, Rob Bouwman, Walter van Pijkeren en Fabian Westphal. De tentoonstelling is samengesteld door kunstcritica en semesterdocent Ingrid Commandeur en draagt de titel: Alternative Modernity.

Beeldende Kunst en Vormgeving

Van 3 juli t/m 8 juli presenteert Academie Minerva ook het werk van afgestudeerden van de bachelors Autonome Beeldende Kunst, Vormgeving Communicatie, Vormgeving Ruimtelijk Ontwerp en Docent Beeldende Kunst en Vormgeving. De expositie is te bezichtigen aan het Gedempte Zuiderdiep 158 en in het voormalig postkantoor aan de Munnekeholm 1 te Groningen. De expositie wordt tegelijk met de expositie van de FMI Masters geopend aan het Gedempte Zuiderdiep 158 op zaterdag 3 juli om 16.00 uur.

Academie voor Popcultuur

Afgestudeerden Muziek en Vormgeving van de Academie voor Popcultuur in Leeuwarden presenteren zich in een eindexamenshow met de titel 'Here we are everywhere part deux' op vrijdag 2 juli 2010 op de eigen locatie aan de Achter de Hoven 23 in Leeuwarden. Aanvang is om 19.30 uur en entree is gratis.


Meer informatie over de eindexamenexposities en -show is te vinden op www.academieminerva.nl
Meer informatie over FMI Masters is te vinden op www.mohr-i.nl en www.hanze.nl/academieminerva

The art of randomized landscaping


Sarah Janssen is a cross-media designer, and is currently enrolled in the Frank Mohr MFA Interactive Media and Environments. Janssen recently launched an interesting project called Googlescape. She advertises it as a web-based gallery of photographs generated via Google Streetview.

The Googlescape project website reloads automatically, showing a new randomly selected ‘landscape’ somewhere in the Netherlands every minute. The photographs are displayed in the middle of the screen, against a black background. It is as if you are looking at these photographs as works of art. This experience is heightened because Janssen left out most of Google Streetview’s interactive interface, and because she used other display conventions familiar to the art world besides the centered presentation, for instance by giving the photos a title, an ‘author’ (Google), and a date.

Googlescape made me ponder on the differences between interactive Google streetview users, who usually look at particular places with a particular goal in mind, and Janssen’s passive spectators, who watch the randomly generated views on Holland pass before their eyes. The composition of the photographs is also intriguing. The Google camera was placed on top of a car. When these images travel to Janssen’s website in the guise of landscapes, they feel artificial, in the sense that they do not refer back to a human body or an eye behind the camera. This sense of artificiality is enhanced due to the stitching of different images taken at regular intervals. The human, ‘subjective’, element of individual scene selection we know from conventional landscape photography was not part of the production process.

Interestingly, some of the images do come across as very pleasing to the eye, and it would not surprise me if they could serve as sources of inspiration for landscape photographers.

Article found on Network Realism

Friday, June 11, 2010

Open Day Minerva 6 nov 2010

 Nicole McKenna
Aggeliki Tsekeni
Adriana Garcia Gaitan

 Nicole McKenna
Aggeliki Tsekeni
Adriana Garcia Gaitan



Nicole McKenna
Aggeliki Tsekeni
Adriana Garcia Gaitan